Ben jij een TOFI? Oftwel ‘Thin on the outside, fat on the inside’

Ben jij een TOFI? Oftwel ‘Thin on the outside, fat on the inside’

Een TOFI (thin on the outside, fat on the inside) is iemand die een normaal lichaamsgewicht heeft, maar veel verborgen lagen vet bij zich draagt. Dit vet is opgeslagen rondom vitale organen en brengt daardoor gezondheidsrisico’s met zich mee voor mensen die in eerste instantie gezond lijken. Deze bijzondere vorm van overgewicht wordt ook wel ‘skinny fat’ genoemd.

‘TOFI mensen’ lijken dus relatief gezond aan de buitenkant, ze eten niet veel meer dan noodzakelijk maar hebben wel vaak een ongezond eetpatroon. Het kan iemand zijn die iedereen wel kent, namelijk die ene persoon, de allesvreter, die alles kan eten en alsmaar dun blijven. Deze mensen doen misschien aan yoga of wandelen wel eens maar doen geen sporten die spieren trainen.

Zij moeten nóg meer op hun gezondheid letten dan bij iemand waarbij het overgewicht overduidelijk is, omdat de vet overschotten die TOFI’s bij zich dragen om vitale organen liggen (1).

Hoe voorkom je dat je een TOFI wordt?

De kwaliteit, en niet alleen de kwantiteit, van ons dieet is een belangrijke factor om het risico op overgewicht te beperken. We moeten ons daarom niet alleen focussen op de calorieën die we tot ons nemen, maar meer op het metabolisme van ons lichaam en de diëten en voedingsstoffen die gezonde processen in ons lichaam bevorderen.

(artikel gaat hieronder verder)

Afvallen door vezels

Afvallen door vezels

Makkelijker afvallen door vezels te eten Er zijn tegenwoordig veel keuzes als het gaat om het volgen van een dieet. De meningen over wat goed voor je is en welke diëten werken zijn verdeeld. Je hoeft namelijk niet altijd een streng dieet te volgen om gewicht te...

Vezelrijke voeding

Vezelrijke voeding

Het belang van vezelrijke voeding Vezelrijke voeding is erg belangrijk voor je gezondheid. Vezels zijn erg belangrijk voor de gezondheid van je darmen. Ze hebben een positief effect op de spijsvertering, het verlagen van cholesterol, de bloedglucosespiegel, het...

Zo blijkt dat je darmen voor een groot gedeelte bepalen hoe je je voelt. Verkeerde darmbacteriën werken bijvoorbeeld niet mee bij het buikvet verminderen. Als je je echt helemaal wil verdiepen in de biologische werking van je darmen en welke voeding je tot je zou moeten nemen, lees dan eens ons artikel ‘Last van je darmen? Butyraat pakt je darmgezondheid aan’.

Hoe weet je of je skinny fat bent?

In de afgelopen decennia, en nu nog steeds, meten we ons overgewicht aan de hand van een simpele meting. Dit is die van de body mass index (BMI); de ratio van je gewicht en het kwadraat van je lengte. Deze meting hebben wij al eerder in twijfel getrokken; het zou meer als ruime indicatie gezien moeten worden. Denk bijvoorbeeld aan hele brede, gespierde rugby spelers die als te zwaar gezien zouden worden ondanks dat ze rond de tien procent aan lichaamsvet hebben.

Sumoworstelaar gezonder dan een TOFI

Wanneer je ‘skinny fat’ bent, heb je een laag BMI maar ook heel weinig spieren. Als TOFI persoon blijf je dus op normaal gewicht, terwijl je aan de binnenkant dezelfde consequenties ondervindt van iemand die diabeet is. Een sumoworstelaar is in zo’n geval nog gezonder, omdat ze extreem hard trainen en vet weghouden van de organen.

Een algemene methode om uit te vinden wie ‘skinny fat’ is, zou alleen een kostbare bezigheid worden als dit correct gemeten zou worden. Het vereist namelijk een MRI scan. Daarom zijn onderzoekers hard bezig om een goede indicator van orgaanvet te vinden. Meten via bloed zou een goedkopere optie zou kunnen worden.

Conclusie

Wanneer je ogenschijnlijk een normale buikomvang hebt, maar je voeding ondertussen bestaat uit veel bewerkte producten en suikers dan is het waarschijnlijk dat je een TOFI bent. Deze ongezonde vetsamenstelling van het lichaam kan tegen worden gegaan door spieren te kweken en dus te bewegen. Niet gelijk elke dag naar de sportschool, maar wel je noodzakelijke beweging per dag. Daarnaast het juiste voedsel eten. Dat werkt preventief.

Daarmee bedoelen we; de hele darm aan het werk zetten. Waanneer je veel geraffineerde suikers, wit brood en frisdrank tot je neemt wordt alleen het eerste stuk van de darm gebruikt. Kijk daarom in je dieet ook naar de juiste soorten vezels en voedingsstoffen.

Bronnen:

  1. https://www.theguardian.com/science/2006/dec/10/medicineandhealth.health
  2. http://www.cell.com/cell-metabolism/fulltext/S1550-4131(18)30630-2

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *