Retrogradatie: een proces waardoor je minder calorieën en koolhydraten verteert

Retrogradatie: een proces waardoor je minder calorieën en koolhydraten verteert

Retrogradatie

Ooit gedacht dat je van pasta kon genieten zonder te denken aan de slechte koolhydraten en vele calorieën? Nou, ja dus! Het blijkt dat je minder calorieën en koolhydraten verteert als je overgebleven pasta eet, dankzij een proces dat retrogradatie heet. Je kunt misschien niet genieten van een warme maaltijd, maar als je pasta (en rijst!) laat afkoelen, verandert de structuur. Dit maakt het voor ons gezonder om te te eten!

Wat is retrogradatie precies?

De opbouw van zetmeel kan gaan veranderen met de bereiding van een product. Bijvoorbeeld: als gekookte aardappelen afkoelen, wordt het zetmeel stijf op elkaar gedrukt waardoor het resistent zetmeel wordt. Dit proces heet retrogradatie. Probeer onze koude aardappel salade te maken! Gezond en vol met resistent zetmeel 😉

Wat is resistent zetmeel?

Ten eerste is het belangrijk om te weten wat resistent zetmeel is. We hebben keer op keer gehoord hoe slecht koolhydraten voor ons zijn, maar dat geldt voor geraffineerde koolhydraten zoals in brood en pasta. Resistent zetmeel is een soort vezel dat bestaat uit koolhydraten die weerstand bieden aan de spijsvertering (vandaar de naam) en die ervoor zorgt dat je lichaam harder werkt om het in energie om te zetten. Voedingsmiddelen zoals bonen en groene bananen bevatten van nature deze zetmeel.

Eten 24 uur laten afkoelen

Als je je afvraagt ​​hoe lang je je eten moet laten afkoelen, is volgens een een studie 24 uur lang het meest effectief gebleken. Onderzoekers vergeleken vers gekookte witte rijst, gekookte witte rijst die 10 uur was afgekoeld tot kamertemperatuur en gekookte witte rijst die 24 uur was afgekoeld en daarna opnieuw was verwarmd. De laatste bleek een hoger resistent zetmeel percentage en een “significant verlaagde glycemische respons” te hebben bij volwassenen die deelnamen aan de klinische studie. Voeg bijvoorbeeld ook kokosolie toe aan het water waarin je rijst kookt. Dit is een gezondere manier om rijst te koken!

Nu kan je jezelf minder schuldig voelen over het opnieuw opwarmen van de restjes!

Lees snel hoe je genoeg resistent zetmeel binnenkrijgt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *