Wanneer heb je overgewicht? Ruim 100.000 Nederlanders lijden aan obesitas

In Nederland heeft 1 procent van de volwassenen morbide obesitas. In totaal lijden ruim 100.000 mensen van boven de twintig jaar aan deze ernstige vorm van zwaarlijvigheid.

Wanneer heb je overgewicht? Ruim 100.000 Nederlanders lijden aan obesitas

Wanneer heb je overgewicht?

Wanneer heb je overgewicht? Dit hangt van je BMI van. BMI betekent body mass index. Bij een volwassene is er bij een BMI van 25 of hoger sprake van te zwaar gewicht, ook wel overgewicht. Bij het BMI wordt geen onderscheid tussen spiermassa en vetmassa gemaakt, waardoor het mogelijk is dat gespierde mensen een ‘te hoog’ BMI hebben, terwijl er geen overschot aan lichaamsvet is. Bereken je BMI met de volgende formule: Body Mass Index = (Je gewicht in kilo’s) gedeeld door (je lengte in meters in het kwadraat)

Voor het onderzoek is onderscheid gemaakt tussen drie verschillende soorten groepenovergewicht: klasse 1 (een BMI van 30 tot 35), klasse 2 (een BMI van 35 tot 40) en klasse 3 (een BMI van 40 of hoger). Bij klasse 3 wordt gesproken van morbide obesitas.

Wanneer heb je overgewicht? Bereken je eigen BMI en kijk in welke categorie je valt:

  • Ondergewicht BMI is lager dan 18,5 (verhoogd risico voor de gezondheid)
  • Normaal Gewicht BMI ligt tussen de 18,5 en de 25 (normaal risico voor de gezondheid)
  • Overgewicht BMI ligt tussen de 25 en de 30 (verhoogd risico voor de gezondheid)
  • Matig overgewicht BMI ligt tussen de 30 en de 35 (sterk verhoogd risico voor de gezondheid)
  • Obesitas BMI ligt tussen de 35 en de 40 (ernstig risico voor de gezondheid)
  • Ernstige Obesitas BMI ligt tussen de 40 en de 50 (zeer ernstig risico voor de gezondheid)
  • Morbide Obesitas BMI ligt hoger dan 50 (extreem hoog risico voor de gezondheid)

Overgewicht in Nederland groeit

Opgeteld bij elkaar lijdt 50 procent van de twintigplussers in Nederlander aan overgewicht. Aan het begin van de jaren tachtig was dat nog bij 33 procent het geval. De helft van deze stijging valt in de categorie obesitas. De overige 36 procent heeft een matige vorm van overgewicht. Niet alleen jongvolwassen en volwassenen lijden aan overgewicht ook zijn het aantal kinderen met obesitas wereldwijd vertienvoudigd.

Van de drie klassen overgewicht komt klasse 1 het meeste voor. Sinds de jaren tachtig is het aandeel mensen met overgewicht in die categorie ook het hardst gestegen. Het percentage is van 4 naar 11 procent gegroeid.

Het aantal gevallen van overgewicht in klasse 2 en 3 (obesitas en morbide obesitas) is ook gestegen. Deze gevallen kwamen begin jaren tachtig nog amper voor. Obesitas komt bij vrouwen meer voor dan bij mannen. Dit is ook binnen de drie afzonderlijke overgewichtsklassen het geval. In de leeftijdscategorie 65 tot 75 jaar komt obesitas het vaakst voor. Een vijfde van de Nederlanders van deze leeftijd lijdt aan obesitas.

Minder obesitas in Nederland dan in meeste EU-landen

Een kleine meerderheid (53 procent) van de volwassen mensen in Europa heeft overgewicht, zo blijkt uit de meest recente EU-cijfers uit 2014. Gemiddeld had 36 procent van de 18-plussers matig overgewicht en 17 procent obesitas. In Nederland had 13 procent in dat jaar obesitas. Alleen in Italië en Roemenië was dit lager. Van de omringende landen van Nederland komt obesitas het meest voor in het Verenigd Koninkrijk, gevolgd door Duitsland.

minder obesitas in NederlandResistent zetmeel

Hoe ontstaat overgewicht eigenlijk? En hoe val je af?

Allemaal vragen die mensen met overgewicht hebben. Velen hebben al bijna alle manieren geprobeerd en stappen over naar een maagverkleining.

Waarschijnlijk is dit een manier waar je misschien nog nooit eerder van gehoord hebt: afvallen met resistent zetmeel. Resistent zetmeel: koolhydraten die je dun maken. De koolhydraten die in resistent zetmeel zitten worden niet afgebroken door ons lichaam. Als deze koolhydraten aankomen in de darmen produceren ze vetzuren die je helpen met afvallen.

Voordelen van resistent zetmeel:

  1. Goede bacteriën in de dikke darm
  2. Insulineresistentie verbeteren
  3. Bevordert gevoelens van volheid
  4. Verminderede voedselinname

Ook enthousiast geworden over resistent zetmeel? Bekijk snel onze gezonde recepten! Probeer bijvoorbeeld de gezonde koude aardappel salade vol met resistent zetmeel. Jammie 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *