Aantal kinderen met obesitas wereldwijd vertienvoudigd

Het aantal kinderen met obesitas is in de afgelopen 40 jaar vertienvoudigd! Lees hier hoe je kind(eren) gezond en fit blijven.

Aantal kinderen met obesitas wereldwijd vertienvoudigd

‘Kinderen met obesitas’, het lijkt bijna normaal te worden. In de afgelopen 40 jaar is het aantal kinderen met obesitas vertienvoudigd(!!). We weten natuurlijk allemaal dat overgewicht en obesitas slechte gevolgen hebben voor de gezondheid, dus ook voor de ontwikkeling van je kind.

Kinderen met obesitas vertienvoudigd

Veel kinderen worden dankzij reclames, vriendjes en vriendinnetjes op het schoolplein en op sociale media overspoelt met ongezonde voeding. Het ziet er heerlijk uit en zal vast ook heerlijk smaken, maar vaak zit deze voeding vol met suikers en ongezonde vetten. Zo zijn maar liefst 46 van de 51 zuiveltoetjes als ongezond bestempeld.

In Nederland ligt het percentage van obesitas bij jongeren (4 tot 17 jaar) op 2,7%. Daarmee scoort Nederland relatief goed. Maar vergeet niet: Overgewicht en obesitas zijn niet hetzelfde. Van de kinderen tussen de 4 en 17 jaar kampt 13,6%(!) met overgewicht. Alle resultaten bekijk je in dit artikel.

Op gezond gewicht komen en blijven

Voor kinderen is het nog relatief makkelijk om op een gezond gewicht te komen. Zij verbruiken namelijk nog een hoop energie. Het is en blijft belangrijk om regelmatig te bewegen en gezond en gevarieerd te eten. Twee ons groente en twee ons fruit is niet voor niets in het leven geroepen. En de tussendoortjes die ze meenemen naar school? Vervang de snoepjes voor volkoren koekjes en de fruitsapjes voor water, melk of appelsap (zonder toegevoegde suikers). En ga eens samen naar het bos om te wandelen, speel tikkertje of doe een wedstrijdje wie het hardst kan rennen. Zorg dat het gezond eten en voldoende bewegen geen straf wordt, maar juist leuk is!

Een gezonde vulling van de broodtrommel

Jammer genoeg is ons bruine brood ook niet altijd even gezond als dat het lijkt. Vaak wordt er gebrande suiker aan toegevoegd om de bruine kleur te creëren. Kijk altijd op de ingrediëntenlijst of er ‘volkoren’ opstaat. Pas dan wordt er gebruik gemaakt van de hele korrel. Wil je echt zeker weten dat er niet gesjoemeld is met het brood? Probeer teff brood eens. Hier zit bovendien een grote hoeveelheid resistent zetmeel in. Dit zorgt ervoor dat het verteringsproces langer duurt. Hierdoor zit je niet alleen langer vol, maar haal je ook veel meer voedingsstoffen uit je voeding! Perfect voor de ontwikkeling van je zoon(s) en/of dochter(s).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *