Slechte voeding speelt grote rol in doodsoorzaak

Slechte voeding speelt, net als roken, een grote rol in doodsoorzaken. Wij laten je zien wat slechte voeding met je doet!

Slechte voeding speelt grote rol in doodsoorzaak

Slechte voeding één van de grootste oorzaken van overlijden

Van het weekend postte nu.nl een bericht over de resultaten van het Global Burden of Disease onderzoek. Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst één op de vijf doden het gevolg is van slechte voeding. Zo is een slecht voedingspatroon, na roken, de grootste risicofactor op overlijden! Vooral overgewicht is een van de grootste risicofactoren.

Shocking: Transvetten verhogen de kans op hart- en vaatziekten. De Wereldgezondheidsorganisatie schat dat de inname van transvetten er elk jaar voor zorgt dat meer dan 500.000 mensen aan hart- en vaatziekten komen te overlijden.

We leven langer, maar zijn ook langer ziek

De levensverwachting ziet er veel beter uit als tientallen jaren geleden. We leven langer! Uit het onderzoek blijkt echter ook dat mensen gemiddeld langer ziek zijn. Dit is vaak gerelateerd aan overgewicht, wat in de meeste gevallen het gevolg is van slechte voeding. Maar ook depressie komt vaak voor in bijna alle landen. En dat terwijl we gemiddeld langer leven!

De juiste voeding kan dit voorkomen

Uit het Global Burden of Disease onderzoek komt de link duidelijk naar voren: Voeding is de basis van onze gezondheid. De juiste voeding helpt je darmen gezond te worden en te blijven. Gezonde darmen zorgen vervolgens weer voor een gezond lichaam. Bovendien is er een sterke link tussen hoe we ons voelen en onze darmen (lees hier meer over in Gezond voelen begint in je darmen).

Wat kunnen we doen?

Uit het onderzoek blijkt dat een eetpatroon met te weinig groente, te weinig fruit en te veel zout een grote boosdoener is. Veel verse groente eten is daarom erg belangrijk. Daarbij komt dat veel kant-en-klaar of voorbewerkt voedsel uit de supermarkt vaak erg veel zout bevat. Deze producten kunnen daarom beter vermeden worden.

Omdat overgewicht een grote risicofactor is op overlijden is het ook van belang om snelle koolhydraten te vervangen door langzame koolhydraten en resistent zetmeel (zoals beschreven in ons artikel Hoe val je af?).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *