Voeding voor topsporters: super ontbijt van Dirk Kuyt

Met alleen talent behaal je de top niet. Bij topsport komt veel meer kijken: training, conditie en de voeding die je hierbij eet. Steeds meer topsporters en sportclubs kijken naar het belang van voeding bij behalen van top prestaties. Het heeft uiteindelijk wellicht invloed tussen winnen en verliezen.

Voeding voor topsporters: super ontbijt van Dirk Kuyt

Voeding voor topsporters

Voeding voor topsporters moet aan bepaalde eisen voldoen. De inname van macronutriënten (koolhydraten, vetten en eiwitten) en micronutriënten (vitamines, mineralen) op de juiste tijdstippen zorgt er voor dat er langer, harder en beter gepresteerd kan worden en dat het herstel beter en sneller verloopt.

Een topsporter heeft tijdens een wedstrijd op ieder moment behoefte aan voldoende energie: zijn lichaam moet dus constant voldoende energie hebben om goed te presteren. De juiste voeding voor topsporters geeft een gelijkmatige en op de individuele sporter afgestemde hoeveelheid energie af. Zo kan een voetballer de 90 minuten in wedstrijd volledig presteren.

Koolhydraten en vetten

Doordat topsporters op topniveau moeten presteren is het nodig dat ze voldoende van alle voedingsstoffen binnenkrijgen. Dit is natuurlijk wel voor elk individu verschillend. Topsporters moeten zeker meer koolhydraten en vetten eten, voor het leveren van energie. Onze mond-, maag- en dunne-darm-enzymen zetten koolhydraten uit onze voeding om in glucose. Dat kan langzamerhand gebeuren of heel snel. Te snelle afbraak van ons eten in glucose leidt tot energiepieken. Goede voeding voor topsporters zorgt ervoor dat er zo veel mogelijk energie wordt opgeslagen in de vorm van glycogeen in onze (spier)cellen en lever. Slechte voeding leidt tot overbodige vetopslag en tot onnodige ballast tijdens het sporten. De totale koolhydraatvoorraad in de vorm van glycogeen in de lever en spieren, kan ongeveer energie leveren voor 45 tot 90 minuten zware inspanning.

Verantwoord smullen – Dirk Kuyt

Dirk Kuyt heeft een kritische blik op eten. ‘Voorheen at ik ook nog wel eens een patatje tussendoor. Maar daarin schuilt niet het gevaar. Heel veel mensen leggen zichzelf op wat ze vooral niet mogen eten. Maar als jij een jonge voetballer bent en je eet soms een broodje kroket, dan is dat niet zo’n probleem. Ik weet nu dat het veel belangrijker is wat je wel eet. Dat je die stoffen binnenkrijgt die je nodig hebt om maximaal te presteren.’

Om als profvoetballer tot een maximale prestatie te komen ontbeet (nog steeds hopen wij) Kuyt met havermout op basis van teff, glutenvrij graan. Sinds hij dat doet is hij fitter en is zijn adrenalinepeil hoger. ‘In mijn bloedwaarden kun je dat terugzien. Als je aan je lichaam dat kleine verschil merkt, dan werkt het als een soort drugs om steeds meer te doen op het gebied van voeding.’

Teff voor topsportes

Iedere sporter op elk niveau kan teff gebruiken om zijn prestaties te optimaliseren en het herstel te versnellen. Bij topsport zijn de belangen anders. Voeding kan voor topsporters het verschil uitmaken tussen winnen of verliezen. Voor een voetbalclub in de eredivisie betekent dat bijvoorbeeld wel meedoen aan een Europese toernooien of er net naast grijpen. Benieuwd hoe teff jou leven ook positief kan beïnvloeden? Lees de teff recepten op Bewust Leven!

Meer lezen over hoe je verantwoord kan smullen? Lees het boek: Goud op je bord!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *