Suiker in drinken: grafische waarschuwingslabels kunnen verkoop van suikerrijke dranken laten dalen

Uit onderzoek van Harvard blijkt dat door middel van grafische waarschuwingslabels de verkoop van zoete frisdranken en sappen terug kan worden gedrongen. Ze publiceerden hun bevindingen in het blad Psychological Science.

Suiker in drinken: grafische waarschuwingslabels kunnen verkoop van suikerrijke dranken laten dalen

Suikerrijke dranken

De verkoop van suiker in drinken kan voorkomen worden door grafische waarschuwingslabels. Grafische waarschuwingslabels die de consumptie van suikerrijke dranken aan zwaarlijvigheid, type 2-diabetes en tandbederf koppelen, kunnen de aankoop van de dranken verminderen, zo blijkt uit een nieuw onderzoek van onderzoekers van Harvard T.H. Chan School of Public Health en Harvard Business School. Er is veldonderzoek uitgevoerd in een ziekenhuiscafetaria. Daar ontdekten de onderzoekers dat grafische waarschuwingslabels de inkoop van suikerrijke dranken met 14,8 procent verminderden. Terwijl tekst waarschuwingslabels en calorie-etiketten geen effect hadden.

“Waarschuwingslabels bestaan ​​al lang voor tabaksproducten, maar het is een nieuw concept voor suiker in drinken,” zei medeoprichter Grant Donnelly, assistent-professor marketing aan de Ohio State University en een voormalig doctoraalstudent aan Harvard Business School. ‘Tekstwaarschuwingslabels zijn in San Francisco doorgevoerd en worden in veel rechtsgebieden in de Verenigde Staten en de rest van de wereld overwogen.”

Onderzoek naar suiker in drinken

Onderzoekers testen drie verschillende labels: één met tekstwaarschuwingen over de gezondheidsrisico’s van suiker in drinken, één met grafische waarschuwingen en één met calorie-opnames die ze toonden in de buurt van water in een ziekenhuiscafetaria in Massachusetts tentoonstelden. Tussen elke test was er een periode van 2 weken zonder labels. Meer dan 20.000 verkoop van dranken werd geregistreerd tijdens het onderzoek.

De bevindingen toonden aan dat tijdens de weken waarin de grafische waarschuwingen werden weergegeven, het aandeel van suikerrijke dranken dat in de kantine werd gekocht met 14,8 procent daalde. De gemiddelde calorieën per verkochte drank daalden ook in die periode, van 88 naar 75. De tekstwaarschuwingen en calorielabels hadden geen significant effect op de inkoop van dranken.

Vervolgonderzoek naar suiker in drinken

Daarna voerden de onderzoekers twee vervolgonderzoeken online uit. In de eerste werd consumenten gevraagd hoe het zien van een grafisch waarschuwingslabel hun drankaankopen zou beïnvloeden. Uit bevindingen bleek dat de grafische waarschuwingen zowel negatieve gevoelens over suikerrijke dranken als bedenkingen over gezondheidsrisico’s deden toenemen.

“Suiker gezoete dranken zijn de grootste bron van toegevoegde suikers in het Amerikaanse dieet. Het verminderen van de inname van deze dranken zou de gezondheid van de bevolking kunnen verbeteren,” zei Laura Zatz, doctoraal student aan de Harvard Chan School. “Terwijl beleidsmakers zoeken naar manieren om de overmatige consumptie van suikerrijke dranken te verminderen, zijn grafische waarschuwingslabels een overweging als een hulpmiddel waarmee consumenten met opvallende informatie kunnen worden aangemoedigd om gezondere keuzes aan te moedigen.”
Het hele onderzoek is hier terug te lezen.

Ook jij kan zelf aan de slag om minder frisdrank te drinken. Ik daag je uit voor de 30 dagen geen frisdrank drinken challenge!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *