Gezond kerstdiner: dit staat er op het menu!

Ook gezond eten tijdens de kerstdagen? Dat is helemaal niet moeilijk! Wij laten je zien wat er op het gezonde menu voor ons kerstdiner staat.

Gezond kerstdiner: dit staat er op het menu!

Kerst is dé tijd van gezelligheid met familie en vrienden, cadeaus en natuurlijk lekker eten. Lekker, maar ook ongezond eten. Wil jij je niet schuldig voelen en ook tijdens de feestdagen aan je gezondheid denken? Dat snappen we maar al te goed. Om jou een handje te helpen, hebben wij wat inspiratie opgedaan voor een gezond kerstdiner!

Lekker én gezond kerstdiner

We denken wel eens dat ‘gezond’ en ‘lekker’ niet samen in één zin thuis horen. Wij gaan je echter het tegendeel bewijzen! Tijdens de feestdagen denken we vaak aan een soepje vooraf, want dat valt lekker licht. Daarna een heerlijke kalkoen uit de oven en een toetje om het kerstdiner mee af te sluiten. Hoe we dat tot een gezond kerstdiner kunnen maken? Dat doen we zo!:

Voorgerecht: Soep

We beginnen het kerstdiner met een soep als voorafje. Dit is namelijk licht verteerbaar en perfect om een gezond kerstdiner mee te beginnen. Kies voor een groentesoep of een soep met tuinkruiden. Het is niet alleen makkelijk om te maken, maar ook vindt vrijwel iedereen soep een perfecte start van een gezond kerstdiner!

Gezond kerstdiner

Hoofdgerecht: Kalkoen

Kalkoen is altijd goed tijdens de feestdagen. Deze is vaak nog eens gevuld met een heerlijke vulling. Maar die vulling is vaak wat dit gerecht ongezond maakt. Kies voor gebraden kalkoen, maar dan zonder vulling. In plaats van de vulling kan je kiezen uit gegrilde of gestoomde groenten. Zo is je hoofdgerecht niet alleen ontzettend lekker, je krijgt ook voldoende vitaminen binnen! En hoewel we daar niet echt aan denken tijdens de Kerst, het is wel heel belangrijk!

Gezond kerstdiner

Nagerecht: Kerststol

Het toetje: een grote hoeveelheid suiker en allerlei andere ingrediënten die het toetje lekker, maar niet bepaald gezond maken. Aangezien we wel houden van een lekker toetje, hebben wij de perfecte oplossing gevonden. Een kerststol met Griekse yoghurt!

Om het nog iets gezonder te maken, kan je het zelfrijzend bakmeel halveren tot 50 gram en hier 50 gram teff meel aan toevoegen. Vergeet niet een beetje extra baking soda toe te voegen aan het deeg, zodat het nog wel goed kan rijzen. En met vers fruit heb je ook weer genoeg vitamines binnen voor deze dag(en). Dit wordt smullen!

gezond kerstdiner

Let op de porties

Wil je nu helemaal goed de feestdagen doorkomen (zonder veel extra’s pondjes), dan is het een slimme tip om op de porties te letten. Tijdens de feestdagen zijn we nu eenmaal geneigd om extra veel klaar te maken. De porties eten zijn daardoor al gauw veel groter dan normaal. Als je het bij normale porties houdt, is de kans groot dat je niet (al te veel) aankomt rond de feestdagen!

Het team van Bewust Leven wenst je fijne feestdagen!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *