Hoe ontstaat het microbioom eigenlijk?

Het microbioom is onmisbaar voor een goede gezondheid. Maar wat is dat 'microbioom' eigenlijk? Wij leggen je er alles over uit!

Hoe ontstaat het microbioom eigenlijk?

De bacteriën in je darmen (het microbioom) zijn onmisbaar voor je gezondheid. Ze helpen je bij de vertering en zijn belangrijk voor de werking van je immuunsysteem. Maar hoe ontstaat deze cultuur van bacteriën eigenlijk?

Het microbioom begint bij de foetus

Nog voordat je geboren wordt, kom je al in contact met een aantal bacteriën. Tijdens een natuurlijke geboorte komen hier andere bacteriën bij. In de eerste tijd na de geboorte ontwikkelen zich bacteriën die zuurstof gebruiken. Na verloop van tijd (onder andere door borstvoeding), kunnen ook melkzuurbacteriën zich vestigen in de darmen. De baby komt steeds vaker in aanraking met verschillende bacteriën, waardoor een heel divers microbioom zich kan ontwikkelen. Gedurende de eerste 3 levensjaren ontwikkelt zich een volledig microbioom.

Belang voor het immuunsysteem

Het ontbreken van een divers, gezond microbioom is gelinkt aan verschillende negatieve gevolgen voor de gezondheid. Het is daarom belangrijk dat een baby zo vroeg mogelijk al veel verschillende bacteriën in zijn darmen heeft. We bedoelen hierbij dat je niet alles spik en span hoeft te houden. Het is belangrijk om antibiotica zoveel mogelijk te vermijden. Dit omdat antibiotica niet alleen de slechte, maar ook de goede bacteriën dood. En die goede bacteriën hebben we juist nodig! Een andere manier is om de eerste zes maanden borstvoeding te geven, mits dat mogelijk is.

De goede bacteriën voeden

Het microbioom moet goed onderhouden worden. Het is daarom belangrijk om de goede bacteriën in je darmen te voeden. Deze bacteriën voedt je met vezels en resistent zetmeel, waarbij de goede bacteriën in je dikke darm dit omzetten naar o.a. boterzuur. Uit het boterzuur haalt je lichaam weer energie, dat direct naar je lever gestuurd wordt. Vanuit je lever wordt de energie weer naar allerlei organen in je lichaam gestuurd!

Resistent zetmeel vindt je o.a. in groene bladgroenten, teff brood, teff vlokken en afgekoelde pasta. Benieuwd of jij elke dag voldoende resistent zetmeel binnenkrijgt? Vul alle maaltijden van de dag in binnen onze resistent zetmeel indicator, dan geven wij jou direct een indicatie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *