Gezond eten dankzij een app: een succes?

Gaan we straks allemaal boodschappen doen met een app om gezond te eten? Wij bekijken de voor- en nadelen van een app.

Gezond eten dankzij een app: een succes?

In de Volkskrant van 5 januari staat een enigszins kritisch artikel over de app Kies-ik-gezond. Het Voedingscentrum ontwikkelde de app om mensen te helpen het gezondste alternatief van een voedingsproduct te kiezen. Echter wordt er kritisch geschreven over deze app. Zo zou de app maar weinig voedingsmiddelen goedkeuren en bevatten de producten al ‘snel’ te veel zout en te veel suiker.

Niets mis met een kritische blik

Natuurlijk is er niets mis met een kritische kijk op nieuwe dingen. Het is natuurlijk niet de bedoeling om blind te vertrouwen op wat de app over een voedingsmiddel zegt. Zoals het genoemde voorbeeld in het artikel van de bruine bonen.

De bruine bonen van het ene merk bevatten meer suikers dan van een ander merk. De app helpt dus om de ‘beste’ variant uit te kiezen. En zelfs de beste variant bevat nog teveel suikers. De app vertelt ons eigenlijk alleen dat voorverpakte voeding gewoon niet zo goed is voor ons.

Hoe kunnen we dan toch gezonder eten

Deze app kan je zeker een handje helpen om wat gezonder te eten, maar is geen garantie voor een gezond eetpatroon. De gezondste chocoladekoekjes zijn natuurlijk nog steeds ongezond.

Wel kan het gebruik van de app ertoe leiden dat consumenten steeds bewuster worden van hoe slecht voorverpakte en bewerkte producten eigenlijk zijn. Dit kan er uiteindelijk voor zorgen dat fabrikanten zich genoodzaakt voelen om hun producten gezonder te maken.

Een aantal handige tips om gezonder te eten (zonder app)!

Heb je geen zin om een app te downloaden? Het is niet zo moeilijk om gezond te eten! Deze tips helpen je een handje:

  • Kies voor verse groente en fruit in plaats van voorverpakte of bewerkte groente en fruit. Dan krijg je namelijk al snel minder zout en suiker binnen.
  • Vervang de glazen frisdrank eens voor glazen water! Je onderschat echt hoeveel suiker je op een dag binnenkrijgt via frisdrank.
  • Eet meer groente en minder vlees bij een maaltijd. 200 Gram vlees is echt niet nodig. Eigenlijk heb je aan 100 gram al meer dan genoeg.
  • Kies vaker voor een gezonde snack (zoals tomaatjes, wortels of paprika) in plaats van koekjes of chips.

Kleine veranderingen kunnen al een grote impact hebben op je gezondheid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *