De basis van gezondheid: eet jezelf gezond!

Je gezondheid verbeteren? Eet jezelf gezond!

De basis van gezondheid: eet jezelf gezond!

Er wordt wel eens gezegd: “je bent wat je eet”. En daar zit veel meer dan alleen een kern van waarheid in. De basis van onze gezondheid zit namelijk in gezonde darmen; dé plek waar ons voedsel ons lijf binnenkomt! Zonder gezonde darmen kunnen we de rest van ons lichaam ook niet gezond krijgen. Hoe krijgen we onze darmen (en daarmee ons lijf) dan gezond? Door ze gezond te eten!

Gezonde darmen hebben een divers microbioom

In onze darmen leeft een grote verscheidenheid aan bacteriën die onmisbaar zijn voor de gezondheid van onze darmen. Deze bacteriën maken zelfs 90% van de cellen in ons lichaam uit! Deze bacteriën vormen een levende microflora in onze darmen die, net als wij, voeding nodig heeft. Met het juiste eten houden we het microbioom in onze darmen gezond en divers. Hier komt resistent zetmeel om de hoek kijken.

Zoals uitgelegd in het artikel Resistent zetmeel: wat is het? is resistent zetmeel een vezel die niet door ons lichaam verteerd kan worden. Het resistent zetmeel komt in de dikke darm, waar de bacteriën de vezel fermenteren. Dankzij dit proces ontstaan er verschillende korte vetzuren. Het voornaamste product is het vetzuur boterzuur (ofwel butyraat), wat een positieve impact heeft op de gezondheid van onze darmen en van ons lichaam.

Butyraat: de brandstof van onze darmen

Door het ontstaan van de vetzuren gebeuren er een aantal positieve dingen in de darmen:

  • Het butyraat wordt door de cellen van de darmen gebruikt als brandstof, waardoor deze cellen gezond blijven.
  • Uit onderzoek is ook gebleken dat butyraat zorgt voor bescherming tegen de ontwikkeling van darmkanker.

Resistent zetmeel is cruciaal voor je gezondheid

Zonder resistent zetmeel verhongeren de bacteriën in je darmen en zijn ze ook niet in staat om butyraat te produceren. De diversiteit van je darmflora neemt af en zo ook de gezondheid van je darmen. Eet je darmen gezond door bij elke maaltijd voldoende resistent zetmeel binnen te krijgen. Uit onderzoeken lijkt minimaal 10 gram van deze vezel per maaltijd de ideale hoeveelheid te zijn. Aangezien de meeste mensen niet eens de helft van de aanbevolen hoeveelheid vezels binnenkrijgt, is het een veilige aanname dat ook resistent zetmeel niet voldoende gegeten wordt.

Wil jij ook aan jouw gezondheid werken? Begin dan eens met je darmen! Onderzoek of jij wel genoeg resistent zetmeel binnenkrijgt (wij durven te wedden van niet). En probeer vervolgens jouw eetpatroon zo aan te passen dat je deze vezel wel genoeg binnenkrijgt. Houdt dit minimaal 6 weken vol, zodat jouw lichaam de kans krijgt zich aan te passen. Laat ons in een reactie weten hoe jij je voelt wanneer je genoeg resistent zetmeel eet!

P.S. Een handige tool is onze resistent zetmeel calculator!

Bronnen: Optimalegezondheid.nl, het wetenschappelijke artikel van McIntyre, Gibson & Young en het artikel van Ríos-Covián et al.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *