Kinderen eten te weinig groente en fruit

Kinderen houden van snoepjes, waardoor groente en fruit er vaak bij inschiet. Maar op deze manier kan jij je kind(eren) genoeg groente en fruit laten eten!

Kinderen eten te weinig groente en fruit

‘Twee ons groente, twee stuks fruit’. Wij kennen het allemaal, maar hoe zit dat met onze kinderen? Het blijkt dat kinderen van 1 tot 12 jaar te weinig groente en fruit eten. We weten natuurlijk dat snoepjes veel lekkerder zijn, maar dat dit een stuk ongezonder is hoeven we je inmiddels ook niet meer uit te leggen. Wij laten je zien hoe je jouw kind(eren) genoeg groente en fruit kan laten eten!

Twee ons groente, twee stuks fruit?

Voor volwassenen is twee ons groente en twee stuks fruit perfect. Maar hoe zit dat voor de kinderen? Voor kinderen van 1 t/m 4 jaar is 150 gram fruit en 50 tot 100 gram groente per dag voldoende. Voor kinderen van 4 tot 9 jaar is dit 150 gram fruit en 100 tot 150 gram groente.

Te weinig groente en fruit? Maak het leuk om gezond te eten!

Onze kinderen vinden eten in figuurtjes leuker, want het zorgt voor een rijke fantasie, creativiteit en een speelse twist. We snappen natuurlijk dat je niet elke dag tijd hebt om figuurtjes te snijden, maar probeer het eens voor te bereiden op een zondagavond. Maak bijvoorbeeld een aantal spiesjes met banaan, appel, druiven en komkommer. Het is op deze manier al een stuk leuker om fruit en groente te eten.

Probeer bij groenten verschillende manieren van bereiden uit. Zo is het heel makkelijk om schijfjes en blokjes van verschillende groentes en aardappelen te grillen met wat kruiden erop. Dat is weer eens wat anders dan gekookte of gestoomde groenten! Laat daarbij kinderen zo vroeg mogelijk kennis maken met verschillende groentes (en met verschillende manieren van bereiden). Op deze manier is de kans dat ze later ook genoeg groenten eten veel groter!

Natuurlijke suikers

Sommige ouders zijn bang voor de hoeveelheid suikers in fruit en laten dit daarom wat vaker links liggen. Natuurlijk bevat fruit een hoop suikers, maar dit zijn natuurlijke suikers. Bovendien bevat vers fruit ook veel vezels, mineralen en vitamines. Zorg voor een goede variatie in het eetpatroon. Een banaan bevat veel (snelle) natuurlijke suikers. Geef ze er daarom maar één à twee per week mee. De rest van de dagen kan je variëren: denk aan verschillende rode vruchten, aardbeien, appels of mandarijntjes. Kies je voor seizoensfruit? Dan is dat ook nog eens goed voor de portemonnee!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *