Oergranen in voeding stimuleert gezondheid!

Oergranen lijken in onze moderne voeding nergens meer te bekennen. Dat terwijl oergranen erg goed zijn voor onze gezondheid. Hier lees je er alles over!

Oergranen in voeding stimuleert gezondheid!

Onze moderne voeding is door veredeling minder gezond dan een aantal decennia geleden. De moderne voeding bestaat uit geraffineerde graansoorten, waardoor we een hoop vitaminen en mineralen mislopen. Tijd om terug te gaan naar de basis met voeding vol oergranen. Wij vertellen je hoe makkelijk het is om oergranen in je dagelijkse voeding te implementeren met de juiste voeding!

Waarom je moet kiezen voor oergranen

De granen die we nu kennen, zoals tarwe, lijken heel gezond. Maar wist jij al dat tarwe vroeger tot 90cm lang groeide en nu nog maar tot 45cm? Alles om de productie zo snel mogelijk te laten verlopen. Omdat de grond waarop granen verbouwt worden zo is uitgeput, bevat deze geen mineralen meer. Dus tarwe zoals wij die nu kennen is helemaal niet zo gezond als wij denken!

Natuurlijke oergranen bevatten specifieke aminozuren en een hoog mineralengehalte. Zo zorgt een verhoogde inname van gezonde oergranen voor verbetering in metabolismefuncties. Dit komt namelijk door de complexe, langzame koolhydraten en vezels die je terugvindt in de volle granen. Een voorbeeld van een oergraan is teff. In welke voeding je dit terugvindt, leggen we je hieronder uit.

Oergranen in de dagelijkse voeding

Oergranen zijn o.a. teff, gerst, maïs, boekweit en quinoa. Het is, in tegenstelling tot wat velen denken, erg eenvoudig om deze oergranen in je dagelijkse voeding te implementeren. Zo kan je de dag beginnen met een bakje yoghurt en teff vlokken of teff brood. In de middag is teff brood of een salade met quinoa een echte aanrader! En ‘s avonds is een pastasalade met teff pasta, maïs en groenten ontzettend lekker.

Een positieve bijkomstigheid van het voldoende consumeren van oergranen is de hoeveelheid resistent zetmeel die je binnen krijgt. Resistent zetmeel zorgt ervoor dat het verteringsproces vertraagt, waardoor je meer vitaminen, mineralen en voedingsstoffen uit je voeding haalt. Hierdoor komt de energie niet in één keer, maar juist geleidelijk vrij. Je lever kan deze energie veel beter verwerken, waardoor het direct naar je organen gestuurd kan worden. Bij voeding zonder resistent zetmeel komt de energie namelijk in één keer vrij, waardoor je lever een overschot moet omzetten tot vet.

Inspiratie nodig voor je maaltijden? Bekijk dan onze recepten met resistent zetmeel! Benieuwd of je vandaag voldoende resistent zetmeel binnen hebt gekregen? Vul dan onze Resistent Zetmeel Indicator in. Wij geven jou vervolgens een indicatie of je al voldoende resistent zetmeel hebt binnen gekregen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *